Soltorkade tomater

Vårt ena växthus svämmar över av tomater just nu (nå ja..:)). De mognade sent, först mot mitten av augusti började vi skörda och sen dess har vi kunnat plocka in en liten skål om dagen. Nu börjar dock de flesta tomatplantorna krokna rejält, därför är det dags att göra nått annat av tomaterna än bara att äta rakt av. Häromdagen gjorde jag egna soltorkade tomater, supergott och väldigt enkelt gjort.
 
 
 
 
 
 
Egna soltorkade tomater
 
En näve tomater
Olja
Valfria kryddor
Ev. vitlök
 
Skär tomaterna i jämnstora bitar. Delade körsbärstomaterna i två delar och fullstora tomater i sex- åtta delar. Lågg upp bitarna med skalet nedåt på en plåt med bakplåtspapper.
Sätt in långt ned i ugnen på låg värme, ca 90 grader.
Ta sedan ut plåten när tomatbitarna har skrumpnat ihop. För min del tog detta ca 6 timmar. Har läst många olika anvisningar dock, så kolla till tomaterna titt som tätt.
Blanda till önskad kryddblandning. Jag tog två olika blandningar, i den ena petade jag ned hackad vitlök, torkad rosmarin, örtsalt och torkad basilika. I den andra valde jag örtsalt och torkad rosmarin.
Häll därefter över tomatbitarna i kryddblandningen och blanda om.
Sedan skall blandningen in i en burk med tätslutande lock. Slutligen häll över en god olja som täcker alla tomaterna. Jag tog den rapsolja vi hade hemma och det funkade finfint.
Klart!
 
Har en massa tomater som inte kommer hinna få färg också, ska prova göra marmelad av dessa. Får se hur det går. Återkommer med recept på det om det blir bra.
 
Ha en fin dag!
 
 
1 Isabell Hedberg:

skriven

Men åh vad gott! Måste prova, älskar soltorkade tomater :)

Svar: Gör det :)
Therese

Kommentera här: