Tomater och gurkor

Igår var det dags att plantera ut en massa frösådda plantor som har växt till sig skapligt.
Det var tomater, gurka, basilika och persilja.
Blir varmt och skönt för de där ute och de har alldeles ny härlig jord. De har stått ute i uterummet den senaste veckan och vant sig successivt med både värme, lite kyla och en massa ljus.
 
 
Har använt olika saker att plantera i. Dels gamla plastkrukor från vårens plantinköp, men även gamla mjölkkartonger som jag har klippt sönder och skurit hål i botten på:) Man tager vad man haver...
 
 
Hoppas nu på att de växer till sig därute.
Tänk vad härligt sen mitt i sommaren, kunna plocka egna tomater och gurkor. Det är ju faktiskt underbart!
 
Har fixat till det växthus vi använder nu, har två, men det andra får i år användas till lite andra grödor, typ squash och majs. Hur som helst, det vi har gjort med det här växthuset är att vi har gjort iordning odlingsbäddarrna. Det gjorde vi med lecablock som vi sedan hade murbruk på. Tanken var att de skulle målas. Men jag tycker den grå färgen är så fin, så det får iaf vänta.
 
 
Drömmen vore ett härligt växthus byggt av gamla fönster.
Men istället har vi dessa i kanalplast:) Eller iaf sålänge. Förresten, måste kolla upp hur jag ska kunna rengöra kanalplasten mellan, alltså i kanalerna.. har samlats massa äckligt längst ned på sina ställen. Ser ut som mossa, men kan tänka mig att det är en salig blandning av både det ena och det andra.
1 Karin:

skriven

Det här är något jag skulle vilja göra, så och plantera! Ett annat år får det bli. Har inte direkt gröna fingrar men kanske kan skaffa:)

Svar: Det är superkul! Har inte heller några gröna fingrar, men jag antar att man lär sig:) Kram
Therese

2 Emelie:

skriven

Jag håller med dej, det är underbart!!! Solmogna tomater i en caprese.. Mums! Vad mysig ni har det!
Härlig inspiration du ger, vilket fint presentpapper & super fint tv-skåp! Ha en härlig helg / vänligen Emelie

Svar: Tack för de fina orden! Ha en fortsatt bra helg! Kram
Therese

Kommentera här: